• Hopp til primær menyen
  • Skip to footer navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst

Stopp diskrimineringen

Stiftelsen Stopp diskrimineringen

  • Om oss
  • Diskriminert
  • Artikler
  • Høringsuttalelser
  • Anti-diskriminering
  • Hatkriminalitet
  • CRPD
    • Argumentnotat CRPD
    • Kurs
  • Språkguide
Du er her:Hjem / Høringsuttalelser / Innspill fra Stopp Diskrimineringen til høring 30.9.2008 om Ot.prp. nr. 45 (2007-2008)

Innspill fra Stopp Diskrimineringen til høring 30.9.2008 om Ot.prp. nr. 45 (2007-2008)

Til Stortingets kommunal- og forvaltningskomité

 

Om lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) (byggesaksdelen)
Stopp Diskrimineringen ble stiftet i 2002 for å jobbe for et effektivt diskrimineringsvern for alle mennesker med funksjonsnedsettelser.
Vi som står bak stiftelsen har spesialisert oss på anti-diskrimineringslovgivning etter å ha fulgt med i utviklingen internasjonalt på dette feltet de siste 15-20 år, og studert andre lands erfaringer med ulike typer rettslig diskrimineringsvern.

Stopp Diskrimineringen vil med dette innspillet henlede komiteens oppmerksomhet på betydningen av å se bestemmelser om universell utforming av eksisterende bygg i plan- og bygningsloven, jf. forslaget til ny § 31-4, i sammenheng med plikten til universell utforming i § 9 i Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, forkortet DTL.

Tidsfrister gir forutsigbarhet for pliktsubjektene og styrker diskrimineringsvernet

Ved vurdering av om et tiltak påfører pliktsubjektet en uforholdsmessig byrde etter § 9 i DTL, vil ett spørsmål stå helt sentralt:

 

Hvor mye kan man forvente etter hvor lang tid?
En tidsfrist for når det endelige målet skal nås, vil gjøre vurderingsgrunnlaget atskillig mer solid og forutsigbart. Jo nærmere tidsfristen, desto mindre vekt kan legges på kostnadsbyrden. Dette var også Syseutvalgets argumentasjon i forhold til fastsettelse av tidsfrist ift. eksisterende bygg. Etter fristens utløp, skulle uforholdsmessighetsvurderingen falle bort. Pliktsubjektet har da hatt mange år på seg til å oppfylle lovens krav.

Vi vil understreke at det er nettopp av hensyn til de store kostnader oppfyllelse av aktivitetsplikten kan innebære, at det er nødvendig med forutsigbarhet og planmessig styring etter en fastsatt tidsplan.

Aktivitetsplikten i § 9 i DTL er viktig, men i praksis vil det være slik at investeringer styres av sterkere føringer, enn generelle pålegg. Pliktsubjektene vil derfor primært se hen til sektorlovgivningen for å avgjøre hvor sterke føringer de er pålagt, og hvilke tiltak som kreves av dem.

Slik hjemmelen for pålegg om universell utforming er utformet i § 31-4, legges det altfor svake føringer for å sikre at dette ikke skal ta mange tiår.
Tidsplaner viser at kravene er reelle og skal tas på alvor. Uten tidsplan viser erfaring fra andre land at alt fortsetter som før. Hele suksessen til ADA-lovgivningen i USA (Americans with Disabilities Act) kan forklares med at loven inneholdt en handlingsplan med tidsfrister.

Uten tidsfrister for bygg, vil den individuelle klageretten og LDOs initiativrett etter § 9, være nærmest illusorisk. Begrenset av uforholdsmessighetshensynet er det svært lite som kan oppnås i sektorer hvor det hovedsakelig vil dreie seg om store og tunge investeringer.

 

Behov for milepælsplaner basert på hva tiltaket koster
Internasjonalt finnes det gode modeller for utforming av fleksible tidsplaner. Regjeringens varslede opplegg med prioriteringer etter kategori bygg, er for så vidt en slik modell. Vi vil imidlertid presisere her at det blir feil å lage planer som bare er basert på kategori bygg.

Særlig fordi universell utforming av IKT knyttet til bygg, skal hjemles i sektorlovgivningen i stedet for i DTL, kreves det en annen tilnærming. Svært mye kan gjøres inne i et bygg, for å sikre universell utforming uten store kostnader. Dette gjelder ikke bare for IKT-området, men også fysisk utforming mht. lys- og lydforhold, kontrast- og fargevalg, skilt, merking av trapper og glassflater, forsering av trinn og små trapper mm. Vi forutsetter at det offentlige stiller strenge krav til kontinuerlig universell utforming i eksisterende bygg og av uteområder.

 

Behov for sterkere føringer
Stopp Diskrimineringen mener at de føringer som ligger i forslaget til ny plan- og bygningslov på langt nær er sterke nok til å sikre diskrimineringsvernet i § 9 i DTL.
Uten klare føringer på at det skal komme pålegg om universell utforming av eksisterende bygg, står vi i realiteten igjen med bruk av handlingsplaner som virkemiddel for økt tilgjengelighet til bygg. Fortiden har vist at det kreves nye og sterkere styringsverktøyer, noe som ble solid dokumentert i NOU 2001:22 Fra bruker til borger.

Stopp Diskrimineringen ber derfor Stortinget om å vedta at tidsfrister og standarder må forskriftsfestes.

Forskriftene må inneholde:

  1. milepælsplaner med tidsfrister basert på kostnader, nytteverdi mv.
  2. endelige tidsfrister for eksisterende bygg, ev. for hver kategori bygg

Stopp Diskrimineringen tar videre opp forslag i NOU 2001:22, kap. 21.4.2, om at det må utarbeides tidsplaner for universell utforming av arbeidsbygninger

Vi erkjenner behovet for å skille mellom store og små, og offentlige og private virksomheter, men mener at hensyn til størrelse må kunne innarbeides i forkrifter.

Oslo, 26.9.08

For Stopp Diskrimineringen
Berit Vegheim
daglig leder
berit@stopdisk.no
Mobil: 99582825

Hoved sidebar

  • Dokument 8:117 S (2017-2018) om å utarbeide og iverksette en handlingsplan mot rasisme og diskriminering.
  • Felles uttalelse til «Høringsnotat om oppfølging av forslagene fra Tvangslovutvalget» fra en sammenslutning av arbeidstaker- og interesseorganisasjoner (2021)
  • Høringsuttalelse til alkoholpolitisk handlingsplan Oslo (2020)
  • Høringsuttalelse til endring i vergemålsloven
  • Høringsuttalelse til endring i vergemålsloven (2019)
  • Høringsuttalelse til NOU 2015:2 Å høre til
  • Høringsuttalelse til NOU 2016:17 På like vilkår
  • Høringsuttalelse: NOU 2019:14 Tvangsbegrensningsloven - Forslag til felles regler om tvang og inngrep uten samtykke i helse- og omsorgstjenesten
  • Innspill likestillings- og mangfoldsutvalget (2021)
  • Innspill til Familie- og kulturkomiteen: Prop. 58 L (2018-2019) Endringer i kringkastingsloven mv.
  • Innspill til Familie- og kulturkomiteen: Meld. St. 17 (2018-2019) Mangfald og armlengds avstand. Mediepolitikk for ei ny tid
  • Innspill til handlingsplan mot voldtekt (2018)
  • Innspill til Kristiansand kommunes handlingsplan mot hatkriminalitet (2020)
  • Innspill til Norges 3. UPR rapport (2018)
  • Innspill til NRKs ordliste funksjonshemmede (2021)
  • Innspill til Representantforslag 158 S (2021–2022) Dokument 8:158 S (2021–2022) om å inkorporere FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i norsk lovgivning
  • Innspill til Straffelovrådet: straffelovens kapittel 26 (2021)
  • Innspill til Ytringsfrihetskommisjonen (2020)
  • Høringsuttalelse NOU 2014:10 Skyldevne, sakkyndighet og samfunnsvern
  • Høringsuttalelse til NOU 2012:15 Politikk for likestilling
  • Høringsuttalelse til NOU 2011:18 Struktur for likestilling
  • Høringsuttalelse til NOU 2009:14 forslag om felles lov mot diskriminering
  • Innspill fra Stopp Diskrimineringen til høring 30.9.2008 om Ot.prp. nr. 45 (2007-2008)
  • Høringsuttalelse om innføring av aktivitetsplikt
  • Høring om innføring av tidsfrister for plikt til universell utforming av IKT i ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
  • Høringsuttalelse om ratifisering av FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
  • Consultative statement on the ratification of the UN Convention
  • Høringsuttalelse til NOU 2005:8 Likeverd og likestilling
  • Høringsuttalelse – forslag til regelverk om offentlige anskaffelser
  • Høring forskrift for Likestillings- og diskrimineringsombud
  • Høring om tiltak mot diskriminering ved offentlige anskaffelser/ Sept.05
  • Innspill til forslag om lov om forbud mot etnisk diskriminering
  • Innspill fra Stopp Diskrimineringen til behandling av Ot.prp. nr 34 (2004-2005)
  • Høringsuttalelse til NOU 2003:19 Makt- og demokrati/ juni 04
  • Innspill fra Stopp Diskrimineringen til behandling av Ot.prp. nr 104

Footer

Kontakt

Telefon: 901 96 325
E-post: post@stopdisk.no

Postadresse
Postboks 2474 Strømsø,
3003 Drammen

Kurs

Stopp diskrimineringen tilbyr kurs og foredrag om CRPD og Likestillings- og diskrimineringsloven.

Bestill kurs her

Nyttige linker

Diskrimineringsnemnda

Likestillings- og diskrimineringsombudet

Uloba Independent Living Norge

Freedom Express

  • Facebook
  • Twitter

Stopp diskrimineringen © 2023